Nu kliar det i de kanske så inte gröna fingrarna.

Stora snöflingor virvlar utanför de stora fönstren i vårt nya vardagsrum. Vi har byggt färdigt huset, flyttat in och landat i vårt nya hem. Jag älskar varje del av det. De stora fönstren mot sjön där solen stiger varje morgon, de blanka bänkarna och halvön i köket som både jag och min man numera älskar att laga mat vid, och även de grova stenplattorna i badrummen som med golvvärmes hjälp känns som solvarma klippor i Bohuslän. Jag har nog aldrig älskat ett hem så mycket som jag älskar det här, redan.
Men utanför virvlar snön ner på den steniga marken som är föga vacker för ögat. Tomten består mest av sprängsten, makadam och lerig, stenig matjord fylld med ogräs. Så här väntar våren, sommaren och höstens stora projekt, trädgården. Då vi var tvungna att både höja och sänka tomten och dessutom spränga finns det knappt ett träd kvar, och över allt är det söndergrävt och fixat. Det är inte mycket växtlighet kvar. Så nu bara längtar jag efter att få börja städa och gräva och inte minst plantera i den framtida trädgården.

För att allt inte skall bli övermäktigt har jag bestämt att försöka ge det tid och inte tro att jag kan fixa allt på en gång. Så i sommar kommer vi att koncentrera oss på stommen. Vi kommer hyra en liten grävare för att jämna ut grusplanen framför vårt hus och för att fylla på och jämna ut de framtida rabatterna. Vi kommer troligen att behöva flera lass jord för att täcka marken som nu bara består av sprängsten. Gräsmattan skall vi också försöka att anlägga i år samt bygga en altantrall. Som synes är listan ganska gedigen men det kan nog gå.

Men det kliar ju lite i planteringsfingrarna också. Därför tänkte jag att några fröer måste jag ju så och en liten plätt måste ju gå att få till och plantera i. Så det får nog bli en planteringslåda gjord av pallkragar. Är det något som jag däremot är dålig på så är det vattningen. Jag glömmer alltid att vattna när det behövs som mest så en bevattningstimer och en bevattningsanläggning står högt på önskelistan. Inte till hela tomten men till min odlingslåda och mina älsklingsväxter.


En sådan här skulle jag också vilja bygga med lite rester från huset. Tänk att kunna plocka egna solmogna tomater och driva upp små fröbebisar. Där hade jag kunnat driva upp många fina plantor sedan till resten av trädgården. Vi får se om det kan bli verklighet i sommar eller om det får bli ett senare projekt.


Jag hittade dessa söta nyheter från Gardengirl. Tänk att vara så snygg och gå runt och påta i den nya trädgården. Ja ja som synes är huvudet just nu fullt av trädgårdsdrömmar, tankar och idéer. Vi får se hur 2015 kommer att te sig och vad som kan hinnas med.
 Kram C


Kommentarer

Populära inlägg