Det nya trädgårdsåret.

Det nya trädgårdsåret.

Jag märker tydligt när nyårsklockorna har ringt och det har gått in i tidiga Januari. Då kommer trädgårdsböckerna fram och ordet trädgård och odling är frekventa ord i sökrutorna både på youtube och bland bloggar. Det här året är inget undantag. 
Skillnaden det här året är att längtan att odla aldrig riktigt försvann och att jag i smyg redan innan nyår hade sneglat lite smått i mina sålådor. I år är också planerna större och jag har blivit lite odlingsklokare. 
Jag har lärt mig att vi inte är jätteduktiga på att äta zuccini men däremot gillar vi bönor och sallat. Så i år blir det mer baljväxter och mer sallat. Jag har också lärt mig att en påse bönfrö inte är så kul, hellre fyra och så några i år och några nästa år.
Jag har också lärt mig vikten av att inte starta för tidigt. I ett varmt hus blir plantorna alldeles för långa och rangliga. Jag skall i stället utforska möjligheten att så ute i olika skyddade miljöer. Utan växthus får en plastback fungera som såkuvös.

Här är ett litet kollage från förra årets odlingsliv. Nu skall jag åter igen stoppa näsan i olingsböckerna.

Kommentarer

Populära inlägg