Jag älskar ljudböcker!

Bilden är lånad från CDON.COM

Idag har vi firat makens födelsedag och haft familj på besök och bjudit på tårta. Efter att gästerna gått hem slog sig familjen ner på golvet med en massa kuddar framför svenska varianten av chicken little. Lördagsmys på hög nivå.

Nu börjar klockan bli dag för sängen här hemma. Maken har redan slocknat i soffan hör jag. Själv fastnade jag en stund framför datorn. Men nu vankas kudden.

Jag somnar numera alltid med en hörlur i ena örat. En ljudbok, gärna en deckare får vagga mig till söms. Det är något visst med en mysig röst som berättar en berättelse vid läggdags.
Jag själv är helt övertygad om att det är nedärft från stenåldern då man berättade viktiga saker man behövde veta, förklädda till sagor vid lägerelden ;-)

När jag var liten lyssnade jag alltid på sagor vid läggdags och nu i vuxen ålder har jag börjat igen. Sagorna är bara av en annan karaktär. Sleep timer är dock ett måste annars kommer man helt bort sig i boken när man somnar och glömmer stänga av.

Är det inte bättre att läsa riktiga böcker säger kanske någon då. Jo visst är det bra att läsa riktiga böcker... när man har tid och ork. Jag läser gärna böcker, men det begränsar sig oftast till semestrar. Då har jag tid att läsa, och hittar jag en bra bok vill jag helst inte göra annat än att läsa och det har jag bara tid med vid semestern.

En ljudbok läser jag vid läggdags, då jag ändå är för trött för att läsa. När jag damsuger, tvättar eller plockar disk. Försök att göra det effektivt med en bok vid näsan... Eller när man är ute och promenerar, cyklar eller kör bil till jobbet. Jag läser med andra ord medan jag gör annat och vill ha något roligt att tänka på. Många andra lyssnar på radio eller Spotify av lite samma anledning. Jag är urusel numera på vilken musik som är populär just nu, men det kan jag leva med.

En annan sak som jag gillar med ljudböcker är att de är lite mer lättåtkomligt, så sådana böcker som jag normalt inte hade läst, det riktigt tunga klassikerna har jag tagit mig igenom genom att lyssna på dem, och det är lite roligt i rent allmänbildande syfte.

Men som sagt så läser jag helst deckare och ikväll vill jag tipsa om en för mig ny författare. En landsman till min far, Dansken Jussi Adler-Olsen. Riktigt bra deckare med bra handling och personer som man får lära känna och följa med från bok till bok. Nu är jag inne på Fasan jägarna och den läser Stefan Sauk som är en jättebra uppläsare. Det har stor betydelse också. Min absoluta favorit är Katarina Ewerlöf.
Men mycket svammel nu på grund av trötthet.

Ha det gott i alla fall Kram C

Kommentarer

Populära inlägg