Jag borde... men tänker inte...

Idag är det strålande sol ute och det härliga vädret lockar alldeles väldigt. Hela huset borde städas, damsugas och köket borde tas om hand. Men jag vill verkligen inte just nu, så jag tänker inte göra det... ;-) Det kommer säkert en massa regniga dagar flera dagar i rad och då kan jag städa så huset skiner, det blir nog tid till det också. Så idag skall jag greja vidare i trädgården och när utesysslorna tar slut skall jag sätta mig i en trädgårdsstol och läsa trädgårdsböcker. (Dvs så mycket som pojkarna tillåter, det är inte jättelätt att roa en 8 månaders ute i trädgården utan att det åker in väldigt mycket konstigt i munnen.) Inne får vänta.

I helgen var vi också mycket ute i trädgården, framför allt jag. Men jag fick lurat iväg hela familjen till handelsträdgården i alla fall. Bland inköpen var den här Kaprifolen. Det här är en vildkaprifol och den doftar ljuvligt på kvällarna när den blommar. Vi hade en på gården där vi bodde när vi bodde i lägenhet i stan. Det var alltid en fröjd att gå förbi där på väg hem sena sommarkvällar.

 Det här är en ny växt för mig Hydridkejsarolvon skalll den heta. Den blommar tidigt tidigt på våren/vintern till och med i januari på bar kvist. Också denna doftar gott, enligt kunniga.
Här har vi en Doftschersmin, den blommar i juni/juli tror jag och doftar också den. Så ni ser att det blir en doftande trädgård här hemma. Men alla blommar vid olika tid så det blir nog bra till slut. Och jag älskar att gå i trädgården och ta in den med alla sinnen.

Här har vi en Aubretia, tror jag att den heter. Den blommar också tidigt. Vår trädgård har varit väldigt kal tidigt på våren och det är lite svårt att ha tulpaner och krokus på framsidan, då vi har ett par glupska rådjur här i området. De hittar tulpanerna innan jag ens har sett att de tittat upp ur jorden. Men en granne har sådana här och rådjuren verkar inte gilla dem. Så nu ser jag fram emot lite färg på vårarna.

Och så blev det naturligtvis lite Daisys till krukan vid dörren...
Nu bär det av ut i solen. Kram till nästa gång. Hälsningar C

Kommentarer

Populära inlägg